Brasilia gotowa do podróży


Takiej makiety Brasilia – i prawdopodobnie żadne inne miasto na świecie – jeszcze nigdy nie miała. Do jej wykonania wykorzystano najnowsze technologie: m.in. zdjęcia satelitarne i trójwymiarowe modelowanie. Na 28,8 metrach kwadratowych precyzyjnie odwzorowano wygląd brazylijskiej stolicy ze stycznia tego roku.

Gigantyczna makieta jest centralną częścią wystawy Brasília 50 Anos – Meio Século da Capital do País, czyli 50 lat Brasilii – Pół wieku stolicy, którą już od września będzie można oglądać w Europie. Miastu przedstawionemu w skali 1:3600 towarzyszyć będą w tym europejskim tournée także setki zdjęć, planów, projekcje filmów i wystawy związanych z Brasilią plastyków.

Choć trudno to sobie wyobrazić Brasilia, której aglomeracja ma już ponad 3 miliony mieszkańców, obchodzi w tym roku zaledwie 50-lecie istnienia. Miasto uroczyście inaugurowane zostało 21 kwietnia 1960 roku, po zaledwie 41 miesiącach prac budowlanych. Tego samego dnia Rio de Janeiro przestało być stolicą Brazylii.

I choć za politycznego ojca tej stołecznej przeprowadzki uważa się powszechnie brazylijskiego prezydenta Juscelino Kubitscheka, który zlecił budowę zupełnie nowego miasta na znajdującym się w centrum kraju pustkowiu, sam pomysł wcale nie był jego. Kubitschek jedynie w końcu zrealizował zapis, który znajdował się w brazylijskiej Konstytucji od 1891 roku i obligował władze do wybudowania nowej stolicy w centrum kraju. Ojcostwo tej inicjatywy historycy przypisują najczęściej José Bonifacio, doradcy brazylijskiego cesarza Pedro I, który twierdził, że tylko w taki sposób uda się zaludnić centrum olbrzymiego kraju. To także on wymyślił wówczas, w końcu XIX wieku, przyjętą później nazwę Brasilia.

Wbrew temu co się poza granicami Brazylii najczęściej sądzi, Brasilia nie została zaprojektowana przez wybitnego brazylijskiego architekta Oscara Niemeyera. On stworzył jej emblematyczne budynki, ale nie samo miasto.
Konkurs na nową stolicę wygrał Lúcio Costa i to on wymyślił całą ramową koncepcję idealnego, modernistycznego miasta, zbudowanego na planie krzyża (często zwanego później ptakiem, bądź samolotem). To Lúcio Costa zatrudnił Niemeyera, oraz słynnego architekta krajobrazu Roberto Burle Marxa, aby nadali formę jego pomysłom.

Architekci troskę o szczegóły posuneli tak daleko, że przygotowali nawet projekt uniformów kierowców autobusów miejskich…

Twórcy Brasilii wszystkiego jednak nie przewidzieli. Ich największym błędem było niedocenienie dynamiki rozwoju nowej stolicy. W dniu inauguracji miasto było przygotowane dla 120 tys. mieszkańców, a plany zakładały, że – do końca wieku – rozrośnie się do pół miliona. Tymczasem rok 2000 w brazylijskiej stolicy witały ponad 2 miliony mieszkańców! Brasilia stała się największym, założonym w ciągu XX wieku, miastem na świecie.

Twórcą mega-makiety jest pochodzący z Rio de Janeiro i specjalizujący się w ich tworzeniu architekt Antonio José Pereira de Oliveira, będący także autorem miniatury Brasilii, która – od 1988 roku – jest wystawiona w stołecznym Espaço Lucio Costa. Oliveira nie kryje, że ta ponowna konfrontacja z brazylijską stolicą, po ponad 20 latach, trochę go przygnębiła. –Zdałem sobie sprawę jak to miasto się rozrosło. I że niestety coraz bardziej odchodzi od pierwotnych założeń – stwierdził. Oliveirę najbardziej zabolał doskonale widoczny na nowej makiecie fakt, że brzegi sztucznego jeziora Paranoá, które w zamyśle Costy miały być terenem rekreacyjnym mieszkańców stolicy, są obecnie niemal całkowicie zabudowane i ogrodzone przez ekskluzywne kluby, hotele i kondominia.

W przeciwieństwie do makiety z 1988 roku, ta nowa nie ogranicza się do samego Plano Piloto, czyli pierwotnego zarysu miasta, ale obejmuje całą stołeczną aglomerację.

Makieta w chwili obecnej jest jeszcze wystawiona w Muzeum Narodowym w Brasilii, gdzie oglądać ją można do 8 sierpnia. Później ruszy do Europy. Najpierw będzie w Madrycie, później w Lizbonie. W dalszej kolejce na jej przyjęcie są też już Mediolan i Monachium.

Autorem fotografii jest Valter Campanato/ABr.

Prześlij dalej:

4 reakcje na "Brasilia gotowa do podróży"

  1. Chavez-ultras  17/01/2011 o 22:58

    Czytałem, że Lúcio Costa zaprojektował skrzyżowania bezkolizyjne w Brasilii.
    Impulsem do projektu tych przejść miał być tragiczny wypadek Jego córki na przejściu dla pieszych. Czy ktoś może potwierdzić nowatorskie rozwiązania komunikacyjne w tym mieście?

    Odpowiedz
    • Tomek Surdel  19/01/2011 o 05:20

      Brasilia ma w większości zupełnie normalne skrzyżowania i żadna z dwóch córek nie miała tragicznego wypadku. W wypadku zginęła natomiast żona Costy, ale nie jako piesza, lecz pasażerka samochodu, który on sam prowadził. Przez całe swe późniejsze życie powtarzał, że czuje się winny jej śmierci,

      Odpowiedz
  2. Magda  10/08/2012 o 15:34

    Współcześnie miasta strasznie się przerażają i rozrastają. Przestrzeń miejska zabiera coraz większą przestrzeń, gdyż stanowią one skupisko miejsc pracy oraz mieszkalne. Brasilia jest doskonałym tego przykładem. tak wielka aglomeracja tworzy niezwykłą sieć powiązań, jakie we współczesnym świecie są niezbędne.Miasto to jednak mimo wszystko ma bardzo niepowtarzalną atmosferę, którą gdzie indziej trudno znaleźć. Brasilia tworzy swój własny świat

    Odpowiedz
  3. Pingback: 450 lat Rio de Janeiro | tierralatina.pl

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.