LAN i TAM chcą się połączyć


Największy przewoźnik lotniczy Ameryki Łacińskiej, chilijskie LAN Airlines, oraz największe linie lotnicze Brazylii, TAM Linhas Aéreas, poinformowały o zamiarze połączenia się. Z ich planowanego małżeństwa ma powstać holding o mile brzmiącej dla polskiego ucha nazwie: LATAM Airlines. I będzie to lotniczy gracz kalibru światowego.

Konsolidacja na lotniczym rynku jest faktem. W tej branży jest miejsce tylko dla 10-15 globalnych graczy. I my chcemy być wśród nich– tak tłumaczył decyzję oddania się w objęcia chiliskiego LAN Airlines, szef brazyliskiego TAM, Libano Barroso.  Bo choć obie firmy oficjalnie mówią o fuzji, nikt specjalnie nie kryje że tak naprawdę jest to przejęcie brazylijskiego TAMu przez chilijski LAN. W Latam Airlines Group, planowanym holdingu, do którego należeć będą obaj przewoźnicy, dotychczasowi akcjonariusze LAN mieć będą aż 70 proc. udziałów. A jego szefem zostanie aktualny dyrektor operacyjny chilijskich linii, Enrique Cueto.

Połączenie się jest przede wszystkim obejściem istniejącego w brazylijskim prawie zakazu posiadania przez zagraniczne firmy udziałów większych niż 20 proc. w firmach zajmujących się transportem lotniczym pasażerów.

Plan zakłada, że – podobnie jak to miało miejsce w przypadku fuzji Air France i KLM – obaj przewoźnicy zachowają swe dotychczasowe nazwy. Aktualni szefowie obu firm szacują jednak, że wspólne działanie pozwoli im zaoszczędzić co najmniej 400 milionów dolarów rocznie. –Oraz chociażby obsługę tras, na które w pojedynkę nie moglibyśmy sobie pozwolić– dodaje Enrique Cueto.

LATAM Airlines

Latam Airlines Group, będą miały w sumie flotę blisko samolotów i zamówienia na co najmniej 200 kolejnych, będą zatrudniać ponad 40 tys. pracowników i posiadać operacyjne filie m.in. w Argentynie, Peru, Ekwadorze i Paragwaju. Łączne roczne przychody firmy przekroczą 8,5 miliarda dolarów, co uplasuje Latam Airlines na 15. miejscu w światowym rankingu przewoźników. Pod względem liczby pasażerów będzie on na miejscu 11.

Fuzja LAN i TAM oznacza prawdopodobnie, że sojusz lotniczy Star Alliance, do którego należy m.in. Lufthansa i Lot, utraci swego jedynego aktulnie latynoamerykańskiego partnera, czyli TAM. Bo choć szefowie łączących się firm twierdzą, że decyzja o wyborze aliansu dla Latam Airlines jeszcze nie zapadła, to jednak niemal wszyscy branżowi eksperci przewidują, że będzie nim oneworld, do którego LAN należy od ponad 10 lat i ma w nim mocną pozycję. TAM w Star Alliance jest natomiast od zaledwie kilku miesięcy.

Fuzja LAN i TAM nie jest jedynym aktualnym przykładem konsolidacji na latynoamerykańskim rynku przewozów lotniczych. Swe małżeństwo kilka miesięcy temu zaanonoswały już kolumbijska Avianca i Grupo TACA z Salwadoru, będące liderem przewozów w Ameryce Środkowej.

Prześlij dalej:

About Tomasz Surdel

Dziennikarz i fotograf. Pracuje, bądź pracował dla tak różnych mediów jak Gazeta Wyborcza, TVP, TVN24, Canal+, RMF FM, EFE, Associated Press, Universal, Le Temps, Le Matin, GPD, snowBoard, PR Week. Teoretycznie mieszka w Buenos Aires, ale dość trudno go tam zastać. Prowadzi bloga Sur del Sur.

W sieci:

Na Twitterze Na Google+ Inne teksty na tierralatina.pl Strona internetowa