Fiat inwestuje w Brazylii


Prezydent Brazylii Inacio Lula da Silva inaugurował wczoraj budowę kolejnej fabryki Fiata w swym kraju. Ma być ona gotowa już w 2014 roku i docelowo produkować będzie aż 200 tys. samochodów rocznie.

Będzie to juz trzecia fabryka Fiata w Brazylii. Włoski koncern produkuje swe samochody w tym kraju od 1973 roku i uruchomiony wówczas zakład produkcyny w Betim, w stanie Minas Gerais, opuściło już ponad 10 milionów aut. Ponadto, od 2000 roku, Fiat posiada też fabrykę w Sete Lagoas, gdzie powstają samochody dostawcze.

I choć fabryka w Betim produkuje ponad 800 tys. samochodów rocznie i jest największym na świecie zakładem produkcym włoskiego koncernu, to – najwyraźniej – dla szefów w Turynie jest to niewystarczające. Postanowiono więc aktualną fabrykę powiększyć (jej zdolność produkcyjna ma zostać podniesiona o 150 tys.), oraz wybudować kolejny zakład produkcyjny!

Inaugurowana wczoraj przez Lulę budowa znajduje się w Suape, w stanie Pernambuco. Fiat zabudżetował na tą inwestycję 1,77 miliarda dolarów. Fabryka ma być gotowa już w 2014 roku, zatrudniać będzie 3500 osób i będzie zdolna do produkcji 200 tys. samochodów rocznie.

Ameryka Łacińska, a zwłaszcza Brazylia jest dla Fiata niezwykle ważnym rynkiem. Na świecie tylko Włosi kupują rocznie więcej fiatów niż Brazylijczycy. Fiat jest nieprzerwanie, od 9 lat, niekwestionowanym liderem sprzedaży na brazylijskim rynku samochodowym. I sądząc po inwestycji w Saupe, zamierza swej pozycji bronić.

Brazylia jest dla Fiata, jak i dla wielu innych światowych koncernów samochodwych, nie tylko olbrzymim punktem zbytu, ale też ważnym laboratorium. W żadnym innym kraju na świecie nie są bowiem tak popularne alternatywne wobec benzyny i diesla paliwa. Rząd w Brasilii konsekwentnie promuje produkcję i użycie biopaliw. Już od bardzo wielu lat w brazylijskich stacjach benzynowych nie można kupić „czystej” benzyny, zawsze jest ona mieszana z alkoholem. W chwili obecnej standardowa mieszanka to aż 20-25 proc. etanolu w benzynie. Do diesla także dodaje się biodomieszki.

W efekcie aż 80 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych obecnie w Brazylii posiada silniki flex-fuel, fabrycznie przystosowane do spalania różnych paliw. A Fiat, od 2008 roku, sprzedaje na brazylijskim rynku samochody wyłącznie z takim silnikiem. Włosi są też jednym z niewielu producentów, który w swej brazyliskiej ofercie ma auta z silnikami tetrafuel, czyli mogące pracować zarówno na czystej benzynie, jak i na czystym alkoholu, na dowolnych ich mieszankach, oraz na gazie (CNG).

Nowa fabryka włoskiego koncernu jest częścią zapowiedzianej przez jego kierownictwo ekspansji na południowamerykańskim rynku. Włosi ogłosili niedawno, że w latach 2011-2014 chcą zainwestować w krajach należących do MERCOSUR aż 6 miliardów dolarów. I choć tego oficjalnie jeszcze nie potwierdzono, w planac jest też rozbudowa argentyńskiej fabryki Fiata.

W Argentynie Włosi swe samochody produkują od 1960 roku (wcześniej jeszcze produkowali ciągniki rolnicze). Aktualna fabryka w Cordobie jest jednak, w porównaniu z brazylijskimi, niewielka.

W Ameryce Łacińskiej fiaty powstają też, od niedawna, również w Meksyku. To efekt tegorocznego przejęcia przez włoski koncern udziałów w amerykańskim koncernie Chrysler. W należącej do niego fabryce w Toluca powstaje powtaje od kilku miesięcy, obok dodgów, także model fiat nuova 500.

Prześlij dalej:

4 reakcje na "Fiat inwestuje w Brazylii"

  1. Chavez-ultras  19/03/2011 o 13:25

    W roku 2009 Fiat Auto Poland wyprodukował 605 797 samochodów.

    „I choć fabryka w Betim produkuje obecnie 150 tys. samochodów rocznie i jest największym na świecie zakładem produkcym włoskiego koncernu..”

    Przedobrzyłeś Kolego z tą brazylijską firmą, ale reszta artykułu jest ciekawa.

    Odpowiedz
    • tierralatina.pl  21/03/2011 o 12:44

      Dzięki za czujność. I choć z fabryką w Betim wcale nie przedobrzliśmy (wręcz przeciwnie), to tekst został poprawiony.

      Odpowiedz
  2. Chavez-ultras  22/03/2011 o 09:46

    Brazylia niedługo będzie krajem westchnień Europejczyków. Bo w Europie to zostaną tylko wiatraki, kartofle i ekologia oraz ludzie ubrani w skóry, posługujący się motykami i maczugami.

    Odpowiedz
  3. Pingback: Brazylia coraz ważniejsza dla Fiata | tierralatina.pl

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.