LATAM coraz bliżej. TAM przejdzie do oneworld?


Chilijskie władze antymonopolowe wydały zgodę na planowaną fuzję LAN Airlines z TAM Linhas Aéreas. Postawiły jednak warunki, które zmuszą brazylijskiego przewoźnika do opuszczenia sojuszu Star Alliance.

13 miesięcy po ogłoszeniu zamiaru połączenia się z brazylijskim TAMem, LAN Airlines dostał w końcu – od Trybunału Obrony Wolnej Konkurencji w Santiago – zgodę na przeprowadzenie takiej fuzji. Chilijscy strażnicy antymonpolowi uznali, że nie mogą zabronić takiej operacji, gdyż „jest on nie tylko zgodny ze światową tendencją w branży lotniczej”, ale także „może przynieść wymierne korzyści konsumentom, w postaci większej ilości połączeń lotniczych”.

LATAM AirlinesTrybunał niemniej jednak postawił kilka warunków, mających zapewnić, że LAN nie wykorzysta fuzji do zduszenia lokalnej konkurencji. I tak m.in. obie linie muszą zrezygnować z kilku „slotów” (okienek czasowych na starty i lądowanie) na największym południowoamerykańskim lotnisku Guarulhos w brazylijskim São Paulo, a także „podzielić się” z konkurencją lotami na między Santiago i Limą.

Co jednak najważniejsze, Trybunał nakazał opuszczenie jednego z dwóch globalnych aliansów, do których należą obecnie chcący się połączyć przewoźnicy: LAN jest członkiem oneworld, a TAM zrzeszony jest z Star Alliance. Co więcej, sędziowie nie pozostawili szefom tych linii lotniczych praktycznie żadnego wyboru – to TAM będzie musiał się pożegnać ze swoimi dotychczasowymi partnerami. I to mimo, że Enrique Cueto – szef LAN i przyszyły szef LATAM Airlines Group, holdingu który połączy partnerów, jeszcze niedawno mówił, że – jeśli chodzi o wybór sojuszu – „wszystkie opcje są otwarte”.

Trybunał jednak postawił bardzo precyzyjny warunek – TAM i LAN nie tylko nie mogą pozostać w dwóch różnych sojuszach, ale też nie wolno im będzieć należeć do tego samego sojuszu, do którego należeć będzie druga największa w Ameryce Łacińskiej grupa lotnicza, powstała z połączenia kolumbijskiej Avianca z salwadorską TACA. Tymczasem Avianca-TACA została już oficjalnie zaproszona do Star Alliance i powinna stać się jego członkiem w przyszłym roku.

Dodatkowo, orzekł Trybunał, LATAM będzie musiał zrezygnować ze wszystkich bilateralnych porozumień o współpracy (np. typu code-share) z jakąkolwiek linią zrzeszoną w sojuszu, który zdecyduje się opuścić jeden z jej członków (czyli Star Alliance).

Wg. szefów LAN i TAM fuzja powinna zostać zakończona w pierwszym kwartale przyszłego roku.




Prześlij dalej:

3 reakcje na "LATAM coraz bliżej. TAM przejdzie do oneworld?"

  1. Pingback: Brazylia zgadza się na LATAM Airlines | tierralatina.pl

  2. Pingback: Latynoamerykańska ofensywa Star Alliance | tierralatina.pl

  3. Pingback: Aeroplan - Sojuszów bitwa o Amerykę Łacińską

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.