Samolot na trzcinę?


Brazylijskie linie lotnicze Azul wykonały demonstracyjny lot samolotem, którego silniki zasilane były biopaliwem wyprodukowanym z trzciny cukrowej.

Pionierski lot wykonano przy okazji trwającej właśnie w Rio de Janeiro ONZ-owskiej Konferencji o Zrównoważonym Rozwoju (Rio+20). Należący do linii lotniczych Azul embraer E195 wystartował z lotniska Viracopos w Campinas, i z grupą zaproszonych gości z lotniczej branży i dziennikarzy poleciał na lotnisko Santos Dumont w Rio de Janeiro, wykonując przed lądowaniem kilka widokowych rund nad miastem.

Azul Airlines

Należący do Azul embraer E195 nad Rio de Janeiro (fot: Embraer)

Lot ten był przełomowym etapem w rozpoczętym w listopadzie 2009 r. programie Azul+Verde, w ramach którego brazylijski przewoźnik, wraz z Embraerem, GE Aviation i Amyris – amerykańską biotechnologiczną spółką specjalizującą się w opracowywaniu nowych technologii produkcji biopaliw, prowadzą badania nad ekozamiennikami paliw lotniczych pochodzenia kopalnianego.

Podczas wczorajszego lotu samolot zasilany był mieszanką 50/50 tradycyjnego paliwa i wyprodukowanego z trzciny cukrowej paliwa AMJ 700. Jednak, jak wyjaśnił szef marketingu Azul, Gianfranco Beting, wyprodukowane przez Amyris biopaliwo jest w pełni zgodne ze specyfikacją  Jet A-1 i może być stosowane zamiennie. Dodał, że paliwo AMJ 700 produkowane jest z użyciem zmodyfikowanych genetycznie bakterii, nazywanych „żywymi fabrykami”, które przetważają cukier zawarty w trzcinie w czyste węglowodory. –Jego stosowanie może zmniejszyć nawet o 82 proc. emisję gazów cieplarnianych przez samolot– twierdzi Beting.

Azul+Verde

Paulo Diniz, szef Amyris, ujawnił że firma rozpoczęła już w Brazylii budowę fabryki, która produkować będzie AMJ 700 na skalę przemysłową. Będzie ona gotowa przed końcem tego roku i ma produkować docelowo 50 milionów ton paliwa rocznie.

Low-costowe linie lotnicze Azul założone zostały w 2008 roku przez twórcę amerykańskiego przewoźnika JetBlue Airways – amerykańskiego biznesmena pochodzenia brazylijskiego, Davida Neelemana. W chwili obecnej Azul posiada flotę 50 samolotów, którymi lata między 50 miastami w Brazylii. Główne bazy operacyjne tych linii znajdują się na lotniskach w Campinas i Belo Horizonte. W ubiegłym miesiącu Azul przejął kontrolę nad swym dotychczasowym konkurentem – TRIP Linhas Aéreas.

Prześlij dalej:

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.