Brazylijczycy kupią portugalski TAP


Rząd w Lizbonie uznał oficjalnie brazylijski konglomerat przemysłowy Synergy Group za jedynego potencjalnego kandydata do prywatyzacji linii lotniczych TAP Portugal.

Portugalia została zmuszona do prywatyzacji swego zadłużonego narodowego przewoźnika przez Unię Europejską i Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Był to jeden z warunków udzielenia temu państwu – stojącemu w ubiegłym roku na skraju bankructwa – pomocy w wysokości 78 miliardów euro.

Kandydatów do zakupu TAP Portugal było, początkowo, bardzo wielu. Swe zainteresowanie wyrażali m.in. szefowie Lufthansy i IAG (czyli British Airways i Iberia), a w medialnych doniesieniach pojawiały się też nazwy brazylijskich linii TAM i emirackich Etihad.

Część chętnych wycofała się jednak z powodu własnych problemów. Inni przestraszyli się tego,  że TAP Portugal, który w ubiegłym roku przewiózł rekordową w swej historii liczbę pasażerów (9,75 miliona) i zarobił 3,1 miliona euro, w pierwszym półroczu roku bieżącego zanotował stratę w wysokości 140 milionów euro. Jeszcze inni nie spełniali stawianych przez rząd w Lizbonie warunków – zobowiązania do zachowania nazwy, planu rozwijania hubu w Lizbonie, utrzymanie tam centrum serwisowego i siedziby firmy, etc.

Portugalski minister transportu i robót publicznych, Sergio Monteiro, potwierdził wczoraj – bez podawania nazw – że złożono w sumie 10 formalnych kandydatur do prywatyzacji TAP Portugal. I że po szczegółowej analizie propozycji, w której doradzali rządowi m.in. eksperci z banków Barclays Capital, Banco Espirito Santo, Citi i Credit Suisse, wybrano tą złożoną przez brazylijski Synergy Group.

Synergy Group

logo brazylijskiego konglomeratu

Synergy Group to jeden z największych latynoamerykańskich konglomeratów przemysłowych. Kontroluje on firmy działające na rynku telekomunikacyjnym, energetycznym, zbrojeniowym, petrochemicznym i transportu morskiego. Należy do niego m.in. Pacific Rubiales – kanadyjski koncern wydowbywający i przetwarzający ropę naftową i gaz. A za pośrednictwem swej filii Synergy Aerospace brazylijska grupa kontroluje także linie lotnicze Avianca Brasil i 66 proc. holdingu AviancaTACA, będącego jednym z najważniejszych graczy na latynoamerykańskim rynku przewozów lotniczych, powstałym w wyniku fuzji kolumbijskiego przewoźnika Avianca i Grupo TACA z Salwadoru.

I to właście Synergy Aerospace, a nie – jak informowały niektóre media – sama Avianca, czy AviancaTACA, jest kandydatem do prywatyzacji TAP Portugal. Minister Monteiro wyraził wczoraj nadzieję, że jeszcze przed końcem tego roku uda się dopracować szczegóły transakcji, a ją samą zrealizować w przyszłym roku.

Zdaniem ekspertów portugalski Skarb Państwa nie może liczyć na zbtyt wielkie dochody z prywatyzacji TAP Portugal. Choć sam przewoźnik wyceniany jest na nawet 1,5 miliarda euro, to jego skomulowane długi sięgają, wg. różnych szacunków, od 500 milionów do ponad miliarda euro.

Mimo to większość ekspertów jest zgodna, że TAP Portugal może być dla Synergy Aerospace bardzo atrakcyjnym kąskiem i stać się kluczem do dalszego, globalnego już, rozwoju kontrolowanych przez Brazylijczyków linii lotniczych. TAP Portugal stanie się dla nich m.in. kluczem do wejścia na dynamicznie rozwijający się rynek przewozów między Europą i Ameryką Łacińską, oraz do samej Europy. Przewoźnik z Lizbony ma już w tej chwili najbogatszą na naszym kontynencie siatkę połączeń z Brazylią.

W sumie TAP Portugal posiada flotę ponad 70 samolotów, którymi obsługuje blisko 80 tras, łączących Lizbonę z lotniskami w Europie, Ameryce Południowej i Północnej, oraz w Afryce. Portugalski przewoźnik wielokrotnie otrzymywał nagrody dla najlepszych linii lotniczych na kontynencie i jest uważany za jedego z najbezpieczniejszych na świecie – w swej 67-letniej historii miał tylko jedną katastrofę.

Germán Efromovich

Germán Efromovich – szef Synergy Group i kolumbijskich linii lotniczych Avianca (fot: Avianca)

Zgodnie z europejskimi regulacjami inwestor spoza UE może posiadać maksymalnie 49,9 proc. udziałów w europejskich liniach lotniczych. Szefowie Synergy Group podkreślają jednak, że ich interesuje jedynie pełna kontrola TAP Portugal. Okazuje się, że furtką do obejścia unijnego ograniczenia może okazać się… Polska. Synergy Group zostało bowiem założone i jest kontrolowane przez urodzonych w Boliwii i posidadających brazylijskie i kolumbijskie obywatelstwa braci Germána i José Efromovichów. Są oni dziećmi polskich Żydów, którzy wyemigrowali do Ameryki Południowej tuż po zakończeniu II wojny światowej.

Zdaniem portugalskiego dziennika „Jornal de Negócios” Germán Efromovich rozpoczął już starania o uzyskanie polskiego obywatelstwa, do czego – jako dziecko polskich obywateli – ma całkowite prawo. Milioner ujawnił już, że planuje utworzenie Synergy Europe – europejskiej filii swego konglomeratu – która stałaby się właścicielem nawet 95 proc. akcji TAP Portugal. Siedzibą Synergy Europe będzie, najprawdopodobniej, Luksemburg.

Book Hostels Online Now

Prześlij dalej:

Jedna reakcja na "Brazylijczycy kupią portugalski TAP"

  1. Pingback: Portugalia nie odda TAPu Brazylijczykom? | tierralatina.pl

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.