Latynoamerykańska uczta filmowa w polskich kinach


Już w tym tygodniu rozpoczyna się 8. Festiwal Filmy Świata Ale Kino+, w którego programie są filmy z Brazylii, Kolumbii, Argentyny i Meksyku.

Tegoroczna edycja Festiwalu Filmy Świata Ale Kino+ odbędzie się między 22 listopada a 3 grudnia w kinach Warszawy, Poznania, Gdańska, Wrocławia i Krakowa.

Ideą imprezy jest rygorystyczna selekcja i prezentacja w Polsce najwybitniejszych filmów spoza tzw. Świata Zachodniego. W programie Festiwalu znalazło się 20 pełnometrażowych filmów fabularnych z Ameryki Łacińskiej, Azji, Afryki i Bliskiego Wschodu, które miały swoje premiery światowe na najważniejszych festiwalach filmowych.

Miłośnicy kina latynoamerykańskiego będą w tym roku szczególnie dopieszczeni.  Organizatorzy imprezy – kanał filmowy Ale Kino+ oraz AP Mañana – zapraszają bowiem na prawdziwą filmową wyprawę do Brazylii – jak sami piszą: „fascynującego kraju, który w ostatnich latach wyrasta na globalną potęgę, zarówno ekonomiczną, jak i kulturalną”. Widzowie Festiwalu, w ramach cyklu Brazylia jakiej nie znacie, będą mieli okazję zobaczyć cztery bardzo różne filmy doskonale pokazujące bogactwo tamtejszej kinematografii:

KLAUN (O PALHAÇO), reż. Selton Mello | Brazylia 2011 | 88’ | POLSKA PREMIERA
Benjamin jest klaunem i razem z trupą Cyrku Nadzieja podróżuje po Brazylii rozśmieszając mieszkańców małych miasteczek. Nie ma dowodu osobistego ani stałego miejsca zamieszkania, czego praktyczną konsekwencją jest niemożność zakupu upragnionego… wentylatora. Rozczarowany życiem opuszcza cyrk i wyrusza na poszukiwanie tego, co ma uczynić go szczęśliwym: stałego adresu i idealnej kobiety. Inteligentny, ciepły, lekko absurdalny KLAUN podbił serca milionów Brazylijczyków i jest tegorocznym brazylijskim kandydatem do Oscara.

 

WSZYSCY MĘŻCZYŹNI WERONIKI (ERA UMA VEZ EU, VERÔNICA), reż. Marcelo Gomes | Brazylia 2012 | 92’ | POLSKA PREMIERA
26-letnia Weronika mieszka w Recife. Właśnie skończyła studia, ale okazuje się, że zawód psychiatry nie jest tym, co sobie wymarzyła. Przez jej gabinet codziennie przewijają się dziwne postacie, które wciągają ją w swój pogmatwany wewnętrzny świat. Jej relacje z mężczyznami też są skomplikowane – pomimo, że pragnie miłości, nie potrafi zaangażować się emocjonalnie z żadnym z nich. Pogarszający się stan zdrowia ojca zmusi dziewczynę do przemyślenia swoich życiowych wyborów. WSZYSCY MĘŻCZYŹNI WERONIKI to zmysłowy, uniwersalny obraz młodej kobiety szukającej swojego miejsca w świecie.

 

SĄSIEDZKIE DŹWIĘKI (O SOM AO REDOR), reż. Kleber Mendonça Filho| Brazylia 2012 | 124’
Dzielnica Recife pełna luksusowych wieżowców zamieszkanych przez klasę średnią. Pewnego dnia w okolicy pojawia się prywatna firma ochroniarska, która proponuje mieszkańcom swoje usługi. Kto i przed czym powinien tu być chroniony? I czy nowi ochroniarze rzeczywiście gwarantują bezpieczeństwo? Z pomocą tytułowych „sąsiedzkich dźwięków” reżyser buduje sugestywną opowieść o zaufaniu, ale i o codziennej niepewności życia w wielkiej metropolii. Nowatorskie, pasjonujące kino.

 

WYPRAWA DO XINGU (XINGU), reż. Cao Hamburger | Brazylia 2012 | 102’ | POLSKA PREMIERA
Brazylia, rok 1943. Trzej żądni przygód bracia porzucają wygodę São Paulo i dobrą pracę, aby udając analfabetów zaciągnąć się na wyprawę swego życia. Na niezbadanych wcześniej terenach napotkają Indian, którzy nigdy nie widzieli białego człowieka. Bracia wkrótce zrozumieją, że to już nie tylko ekscytująca przygoda, ale że w ich rękach leży przyszłość Indiańskich plemion. Oparta na faktach, inspirująca historia ludzkiej solidarności ponad kulturowymi podziałami.

Dodatkowo, filmem otwierającym tegoroczny Festiwal będzie meksykański obraz PRAGNIENIE MIŁOŚCI (DESPUÉS DE LUCÍA), w reż. Michaela Franco.Ten głośny film jednego z najbardziej obiecujących reżyserów młodego pokolenia w Meksyku, otrzymał Nagrodę Główną w sekcji „Un Certain Regard” tegorocznego festiwalu w Cannes. Jury doceniło ciekawie opowiedzianą, wstrząsająca historię meksykańskich nastolatków, którzy w potoku ogólnodostępnego alkoholu, seksu i internetu gubią granice między rzeczywistością a światem wirtualnym:

Współczesne kino meksykańskie w najlepszym wydaniu. Nastoletnia Alejandra przeprowadza się z ojcem do Mexico City, gdzie obydwoje rozpoczynają nowe życie. Wydaje się, ze dziewczyna dobrze sobie radzi w nowej szkole i w krótkim czasie zyskuje grono przyjaciół. Sytuacja zmienia się dramatycznie, kiedy nagranie seksu Alejandry z jej nowym chłopakiem trafia do Internetu. Okazuje się, ze nowi „przyjaciele” od początku prowadza z nią okrutna grę.

Kino argentyńskie reprezentować będzie  JAK MAM NA IMIĘ (INFANCIA CLANDESTINA) Benjamina Ávila – dramat o dzieciństwie pod fałszywym nazwiskiem, który znalazł się w prestiżowej sekcji „Quinzaine des Réalizateurs canneńskiego festiwalu, pokazywany był też podczas MFF w Toronto, a na MFF w  San Sebastian  znalazł się w sekcji „Horizontes Latinos” pokazującej najlepsze dokonania kinematografii latynoamerykańskiej. Jest on argentyńskim kandydatem do przyszłorocznych Oscarów.

Argentyna, rok 1979. Juan ma 12 lat i musi się ukrywać pod fałszywym nazwiskiem, bo jego rodzice należą do tajnej organizacji walczącej z dyktaturą. Codzienność chłopca to fałszywe paszporty, tajne schowki w garażu, wymyślone daty urodzin i sekretne wizyty u babci. Obserwując poczynania rodziców Juan stara się ułożyć sobie swoje własne, normalne życie, gdzie znajdzie się miejsce na śmiech, szkołę i zabawę z rówieśnikami. Do momentu, gdy chłopiec pozna Marię i po raz pierwszy się zakocha…

W programie tegorocznego Festiwalu znalazł się też poetycki, alegoryczny i pełen napięcia reżyserski debiut Kolumbijczyka Williama Vegi. Jego LA SIRGA to opowieść o uciekającej przed wojną domową Alicją, która znajduje schronienie w należącym do jej wuja zrujnowanym pensjonacie „La Sirga” położonym nad bezkresnym jeziorem La Cocha. 19-latka zostaje przyjęta pod warunkiem, że pomoże przy przy naprawie budynku i przez chwilę wydaje jej się, że wreszcie znalazła bezpieczną przystań…
Zdanem krytyków to”prawdziwie zmysłowe kino, w którym czuć jak biją serca bohaterów, a nad wodami jeziora, na kształt mgły, unosi się lęk”.

Festiwalowe filmy zaprezentowane zostaną w następujących kinach:
Warszawa /22-29 listopada / Kino Muranów, Kino Luna
Poznań / 25-28 listopada / Kino Muza
Gdańsk /26-29 listopada / Kino Klub Żak
Wrocław /29 listopada-2 grudnia / Kino Helios Nowe Horyzonty
Kraków / 30 listopada-3 grudnia / Kino Pod Baranami
Przedsprzedaż biletów już się rozpoczęła. Szczegółowy program znajduje się na stronie internetowej festiwalu.

Listę wszystkich filmów, które zaprezentowane zostaną na 8. Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO+ znajdziecie też na naszym forum dyskusyjnym. Tam też, przypominamy, jest dział poświęcony latynoamerykańskiej kinematografii.

Prześlij dalej:

3 reakcje na "Latynoamerykańska uczta filmowa w polskich kinach"

  1. Szczecinianin  20/11/2012 o 19:52

    Można tylko pozazdrościć tym, którzy mieszkają w tych pięciu miastach… 🙁

    Odpowiedz
  2. Pingback: Meksykańskie Pragnienie miłości na polskich ekranach

  3. Pingback: Wszyscy mężczyźni Weroniki na ekranach polskich kin | tierralatina.pl

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.