Nowe samoloty dla Sił Powietrznych Peru

Prezydent Peru, Pedro Pablo Kuczynski, potwierdził że Siły Powietrzne jego kraju zainwestują w najbliższych latach setki miliony dolarów w modernizację swej floty samolotów.


Rząd w Limie przyznał, że niedawne katastrofalne powodzie, które dotknęły północ Peru i kosztowały życie blisko 100 osób, uwidoczniły braki w wyposażeniu armii. M.in. dlatego priorytetem będzie zakup nowych śmigłowców – rząd Pedro Pablo Kuczynskiego chce jak najszybciej zrealizować negocjowany już od pewnego czasu kontrakt na zakup 24 rosyjskich śmigłowców bojowo-transportowych Mi-171Sh, oraz 12 kolejnych w ratunkowej wersji SAR.

C-27J Spartan

Należący do Sił Powietrznych Peru C-27J Spartan, wyprodukowany przez włoską Alenię (fot: Bryan Luna)

To jednak nie koniec planowanych wydatków dla Peruwiańskich Sił Powietrznych. Władze kraju potwierdziły właśnie, że – zgodnie z przyjętym pod koniec ubiegłego wieku strategicznym planem – przed 2025 rokiem rozpocznie się program wymiany, coraz bardziej starzejących się, myśliwców bojowych. Peruwiańskie lotnictwo opiera się obecnie na 19. samolotach MiG-29, 18. Su-25 i 9. Mirage 2000, spośród których tylko 10 egzemplarzy Su-25 przechodzi obecnie, warty 40 milionów dolarów, program gruntownej modernizacji. Pozostałe zbliżają się do nieuchronnej emerytury.

Decyzja czym zostaną zastąpione jeszcze nie zapadła, ale Dowództwo Operacyjne lotnictwa ujawniło jakiś czas temu, że wybór dokonany zostanie, najprawdopodobniej, spomiędzy następujących maszyn:

  • Boeing F/A-18E Super Hornet
  • Dassault Rafale F3
  • Eurofighter Typhoon
  • Lockheed-Martin F-16 C/D Block 50/52
  • Saab JAS-39 Grippen NG
  • Suchoj Su-27 Flanker B
  • Suchoj Su-30MK2 Flanker C
  • Suchoj Su-35 Flanker E

Peru potwierdziło też, że będzie kontynuowało program modernizacji samolotów transportowych średniego zasięgu. Do już zakupionych, produkowanych przez włoską Alenię, maszyn C-27J Spartan, ma dołączyć 8 kolejnych tego samego typu. Plan zakupów przewiduje, że dostarczane one będą przez najbliższe 4 lata – po dwa samoloty rocznie.

Póki co na etapie planów pozostanie natomiast chęć zakupu tzw. strategicznych samolotów transportowych. Peruwiańscy generałowie widzieliby najchętniej u siebie 6 maszyn C-130J Super Hercules, z czego 2 miałyby być wyposażone w system umożliwiający tankowanie w powietrzu.

KAI KT-1P Torito

Wyprodukowany w Peru KAI KT-1P Torito (fot: Jorge Merino)

Nie ma też jeszcze politycznej decyzji o zastąpieniu, też już mocno wiekowych, lekkich samolotów szturmowo-szkoleniowych cessna A-37 Dragonfly. Peruwiańskie siły powietrzne mają ich obecnie 24 (choć nie wszystkie są sprawne) i chciałyby je zastąpić bądź włoskimi M-346 Master, bądź koreańskimi KAI FA-50, bądź rosyjskimi JAK-130.

Peru nie ma już natomiast problemu z lekkimi samolotami szkoleniowymi. Dopiero co zakończyła się realizacja zakupu 20 koreańskich samolotów KAI KT-1 Woongbe, które w wersji dla Peru nazywają się KT-1P Torito i KA-1P Torito (wersja uzbrojona). Część z tych samolotów powstała w zakładach lotniczych SEMAN znajdujących się na terenie bazy „Las Palmas” w Limie.

Book Hostels Online Now

Prześlij dalej:

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.